وکالت در وصول مطالبات چیست؟

  • خانه
  • وکالت در وصول مطالبات

وکالت در وصول مطالبات چیست؟

بدهکار بوسیله قرارداد یا اسناد تجارتی چون سفته، چک و … و یا تعهدات غیر قراردادی بدهکار می‌شود. طبق این تعریف شاید این کار بسیار ساده به نظر برسد و اشخاص جامعه تصور کنند بدون هیچ اطلاعات حقوقی و آشنایی با قوانین مربوطه می‌تواند براحتی در محاکم قضایی یا ادارات ثبت اقدام به وصول طلب خویش کنند. در واقع اینکار نه تنها ساده نیست بلکه بدون کمک فردی متخصص و با تجربه کمی دشوار و گاها غیر ممکن خواهد بود. به همین علت توصیه می‌شود برای اطلاع از نحوه شکایت و اینکه از مراجع قضایی حقوقی یا کیفری و یا بعضا ثبتی اقدام کنید و همچنین چه مدارکی را ضمیمه شکایت و یا دادخواست خود کرده و چه اشخاصی (بدهکار، ضامن و یا ظهر نویس و …) را طرف دعوی قرار دهید، به چه نکاتی باید اشاره کنید و … بایستی با مشاوران حقوقی مشورت کرده و پس از کسب اطلاعات کافی به مراجع قضایی مراجعه کنید با انجام مشاوره میتوانید تصمیم بگیرید که آیا نیاز به وکیل دارید یا خیر. در صورت نیاز پرونده خویش را به وکیل وصول مطالبات بسپارید تا نگران پیچیدگی‌ها و نحوه طرح دعوی خویش نباشید.

همه ی تعهدات حقوقی، نوعی مطالبه حقوقی به شمار می آیند اما اصولا مطالبات حقوقی برای جنبه های مالی بکار می رود مثلا الزام به تحویل مبیع اعم از منقول یا غیر منقول هر چند نوعی تعهد حقوقی میباشد و فروشنده موظف است مالی را که فروخته در اختیار خریدار قرار دهد اما همانطور که گفته شد وصول مطالبات اصولا برای جنبه های مالی مانند چک، سفته، پول و … بکار می‌رود یعنی شخص بر اساس یک رابطه قراردادی یا غیر قراردادی (خسارت و …) ملزم به پرداخت وجهی به شخص دیگر می شود.

وکالت در وصول مطالبات

انواع مطالبات

مطالبات پولی

در دعاوی وصول مطالبات طرفین پرونده عبارتند از بدهکار و طلبکار. بدهکار فردی است که دینی بر گردن دارد و طلبکار فردی است که مالی را از بدهکار طلب دارد. از نظر قانون تمامی دیون مالی و بدهی‌ها در دسته اموال منقول قرار میگیرند و در زمان طرح دعوی یا شکوائیه باید این مسئله ذکر گردد. شکوائیه یا دادخواست برای رسیدگی باید به دادگاه صالح ارجاع شود تا پرونده مورد بررسی قرار گیرد و حکم صادر گردد.

اسناد تجاری

سندی که برای انجام معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سند تجاری نام دارد. این اسناد جایگزین پول هستند و دارای ارزش مالی میباشند. اسناد تجاری معمولا به منظور ادای دین به مدت کوتاه کاربرد دارند و رایجترین آنها عبارتند از: چک، برات و سفته. این اسناد در انجام معاملات تجاری کاربرد بسیاری دارند و از این رو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشند. در ادامه به معرفی هر یک از این اسناد تجاری خواهیم پرداخت.

برات

برات نیز نوعی سند تجاری است که از سوی فرد بدهکار به فرد طلبکار داده می‌شود. اما تفاوت این سند تجاری با سایر اسناد تجاری در این است که فرد طلبکار خود نیز از فرد دیگری مبلغی را طلب دارد و اگر نتواند بدهی خود را فرد طلبکار بپردازد، او را به فرد سوم ارجاع می‌دهد. نحوه رسیدگی به سند تجاری برات همانند سفته است و قوانین این دو سند تجاری با یکدیگر برابر هستند. برای اطلاع از جزئیات این دعاوی با مشاوره حقوقی رایگان تلفنی ما همراه باشید.

چک

چک سندی است که مبلغی بر روی آن درج گردیده است و صادر کننده آن موظف است در زمان مشخص شده بر روی چک، مبلغ مورد نظر را به فردی که نام وی بر روی چک نوشته شده است بپردازد. توجه داشته باشید که نام فردی که چک به نام او صادر شده است، تاریخ وصول و مبلغ باید بر روی چک درج شود. این سند تجاری نوعی دستور پرداخت محسوب می‌شود و صادر کننده چک را ملزم به پرداخت مبلغ مورد نظر مینمایید. در صورتیکه صادر کننده چک از پرداخت مبلغ امتناع کند، چک برگشت خورده و صاحب چک از لحاظ حقوقی و با دارا بودن شرایطی از لحاظ کیفری نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرد. با تغییر قوانین چک، برخی موارد قانون صدور چک تغییر کرده و دارندگان دسته چک و کسانی که با برگه چکها دست‌وپنجه نرم می‌کنند مناسب است که باید موارد مهمی را بدانند و مورد استفاده قرار دهند. از جمله تفاوت اساسی در قوانین قدیم و جدید میتوان به ظهرنویسی اشاره کرد. دارندگان دسته چک و دارندگان برگه چک باید بدانند از این به بعد پشت‌نویسی کردن به تنهایی کافی نیست. چراکه برگه چک فیزیکی بدون ثبت شدن در سامانه صیاد بانک مرکزی از نظر بانک به معنی نداشتن اعتبار است.

سفته

این سند تجاری، فرد صادر کننده را ملزم می‌دارد که مبلغ مشخصی را در تاریخ معین به فردی که سفته به او داده شده است، بپردازد. سفته به دو صورت است. عندالمطالبه، که در این صورت دارنده سفته می‌تواند هر وقت که بخواهد مبلغ مورد نظر را از صادر کننده طلب نماید و سفته دارای موعد معین، که در این حالت صادر کننده زمان معینی را برای پرداخت مبلغ مورد نظر در سفته درج می‌نماید و متعهد می‌شود که در تاریخ مقرر مبلغ را به دارنده سفته بپردازد. مواردی که باید در سفته درج گردد عبارتند از مبلغی که صادر کننده باید پرداخت نماید، نام گیرنده وجه و تاریخ پرداخت وجه. در صورتیکه صادر کننده سفته از پرداخت وجه خودداری کند، دارنده سفته می‌تواند با طرح دعوا از وی شکایت کند. دارنده سفته تا ۱۰ روز پس از تاریخ پرداخت زمان دارد تا از صادر کننده شکایت کند.

مشاوره رایگان وکالت در وصول مطالبات

فرم دریافت مشاوره رایگان

    وکالت در وصول مطالبات

    تعهدات میان افراد در مطالبات حقوقی

    علاوه بر موارد مذکور (مطالبات پولی، چک، سفته و برات) ایجاد تعهدات حقوقی می‌تواند اسباب متفاوتی داشته باشد. گاه این تعهدات در اثر برقراری یک رابطه‌ حقوقی میان دو یا چند نفر ایجاد می‌شود و گاه نیز منشأ آن هیچگونه‌ رابطه‌ حقوقی ارادی و از پیش‌تعیین‌شده‌ای نیست. به دسته‌ نخست، تعهدات قراردادی و به دسته‌ دوم، تعهدات غیر قراردادی یا الزامات خارج از قرارداد گفته می‌شود.

    تعهدات قراردادی:

    تعهدی است که افراد بصورت ارادی و در قالب تعهدنامه به یکدیگر می دهند. در این قرارداد درخواست و وظایف طرفین مشخص شده است و به راحتی قابل پیگیریست. علاوه بر الزام شخص متعهد به ایفای تعهد می توان ضمن دادخواست و یا بطور مستقل، جبران خسارات قراردادی ناشی از عدم اجرا یا تأخیر در اجرای تعهد و وجه التزام را خواستار شد.

    تعهدات غیر قراردادی:

    از نظر قانون افراد مسئول اعمال خود هستند، هر چند روابط افراد در ابتدا ماهیت حقوقی ندارد اما هر عملکردی ممکن است منجر به آثار حقوقی شود. به این مسئولیت اجتماعی، تعهدات غیر قراردادی افراد نسبت به هم گفته می‌شود که نیازمند اثبات تقصیر است.

    مانند: دعاوی حقوقی مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم قبل از قطعیت رای کیفری، خسارت تاخیر تا دیه نسبت به ارش کالای معیوب، خسارت افت قیمت ماشین، اجرت المثل ملک تملک شده، اجرت المثل زوجه، نفقه، مطالبه هزینه درمان علاوه بر دیه و … سبب این الزامات ممکن است مسئولیت مدنی یا کیفری ناشی از ضمان قهری، جرم یا شبه جرم باشد. بنابراین هر خسارتی ناشی از بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت، عدم رعایت نظامات دولتی و تقصیر قابل جبران است.

    بر اساس قانون مدنی عوامل ایجاد الزامات خارج از قرارداد به پنج دسته‌ دارا شدن غیر عادلانه، غصب و آنچه در حکم غصب است، اتلاف، تسبیب و استیفا تقسیم می شود.

    در دارا شدن غیر عادلانه به طور مثال اگر شخصی تاکسی فردی را برباید و با آن کار کند اگر چه به زعم خود کسب روزی کرده، اما چون دارایی وی از محل مال دیگری بوده، فاقد مشروعیت است‌. بر اساس این قاعده در صورتیکه شخصی چیزی را به صورت ناعادلانه به دست آورد، مجبور است که آن را به شخصی که از این دارا شدن ضرر کرده است پس دهد.

    در غصب مبنای مسئولیت، تجاوز به حق دیگری اعم از عمدی و غیر عمدی است و غاصب مسئول تلف، عیب عین و منفعت مال است. پس منظور از مطالبات حقوقی، کلیه تعهداتی است که به جهات و اسباب مختلف در جامعه برای اشخاص ایجاد می شود و موجب شکل گیری رابطه‌ وصول مطالبات حقوقی میان دو شخص می گردد.

    تعهدات قراردادی و غیر قراردادی

    مستند به چه اسنادی می‌باشد؟

    اسناد را با دو روش تقسیم‌بندی مختلف میتوان به دو دسته سند رسمی یا عادی و دسته‌ سند تجارتی یا غیر تجارتی تقسیم کرد.

    سند عادی و رسمی

    در یک تقسیم‌بندی کلی‌ سندی که در اثبات یک تعهد حقوقی به کار می‌رود، به دو نوع عادی و رسمی تقسیم می‌شود.

    منظور از سند رسمی سندی است که در حدود ضوابط قانونی توسط مأمور رسمی در دفترخانه تنظیم شده است. (مثل سند ملکی)

    در مقابل، سند عادی به سندی گفته می‌شود که اشخاص بدون تشریفات خاص آن را میان خود تنظیم می‌کنند. برای مثال قراردادی که در دفاتر املاک تنظیم می‌گردد (قول‌نامه‌های ملکی) یک سند عادی به شمار می‌رود.

     اگر ایجاد تعهد حقوقی مستند به سند رسمی باشد، این سند در مرحله‌ وصول طلب امتیازات ویژه‌ای را در اختیار خواهان دعوا قرار می‌دهد. از این رو، در مرحله‌ برقراری رابطه‌ حقوقی باید به این مساله توجه داشت.

    اسناد تجاری (چک و سفته) و غیرتجاری

    هر یک از اسناد عادی و رسمی می‌تواند به دو نوع تجارتی و غیر تجارتی تقسیم شود. مهم‌ترین اسناد عادی تجارتی که تعهد حقوقی به وجود می‌آورد، چک و سفته است. از این رو به چک و سفته عنوان سند تجارتی اطلاق می‌شود. این دو سند حتی اگر برای امور غیر تجارتی نیز مورد استفاده قرار گیرند، باز هم تابع مقرراتی هستند که در قانون تجارت برای آنها پیش بینی شده است.

    در گذشته برات نیز در زمره‌ این اسناد قرار میگرفت اما امروزه استفاده از آن کاهش یافته است؛ هر چند عنوان آن هنوز هم در قانون تجارت به چشم میخورد. اوراق قرضه، اوراق بهادار، اسناد اعتباری، برگه‌ی سهام و بار نامه از دیگر اسناد تجاری هستند که امروزه کاربرد آنها در روابط اقتصادی و تجاری رو به افزایش است.

    با وجود افزایش تعداد اسناد تجارتی، شاید بتوان چک را رایجترین سند عادی تجارتی دانست که در روابط میان اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه چک سندی عادی است اما صرفاً از حیث اجرایی اعتبار اسناد لازم‌الاجرا و رسمی را دارد. به این معنا که میتوان چک را به طور مستقیم به دایره اجرای اسناد لازم‌الاجرا در اداره ثبت ارائه کرد و تقاضای صدور اجرائیه چک نمود. البته چک صرفاً از لحاظ قابلیت اجرایی، مزایای سند رسمی را دارد اما فاقد اعتبار سایر اسناد رسمی است.

    وصول مطالبات از طریق چک با استفاده از سه روش می‌تواند صورت بگیرد؛ روش حقوقی، روش کیفری و مراجعه به اجرائیه ثبت.

    وکالت در وصول مطالبات

    روش‌های وصول مطالبات حقوقی به چه صورت است؟

    وصول مطالبات حقوقی به تمامی اقداماتی میگویند که طلبکار در راستای احقاق حق خود در برابر بدهکار انجام میدهد. این اقدامات می‌تواند از طریق دو روش صورت گیرد؛ اجتماعی و قانونی.

    روش اجتماعی وصول مطالبات

    در یک روش نحوه وصول مطالبات که میتوان آن را غیر حقوقی و حتی در برخی موارد غیرقانونی دانست، شخص دائن (طلبکار) سعی می‌کند با مراجعه به مدیون درصدد وصول مطالبه‌ به حق خود برآید. در این صورت وی ممکن است به روشهایی متمسک شود که در عین غیر حقوقی بودن، غیرقانونی است. مانند حالتی که با توسل به ابزارهایی همچون تهدید برای احقاق حق خود گام برمی‌دارد.

    بدیهی است که توسل به چنین روشهای مجرمانه ای نه تنها موجب درگیر شدن شخص طلبکار در یک پرونده‌ کیفری و ورود به دادگاه‌های کیفری میشود، بلکه وصول مطالبات حقوقی او را با تأخیر نیز مواجه میسازد. از این رو یک محاسبه‌ عقلانی می‌تواند شخص را از توسل به چنین ابزارهایی باز دارد.

    از سوی دیگر، ممکن است وی با تمسک به روشهایی مانند داوریهای عرفی، درصدد احقاق حق خود برآید؛ بدین نحو که از اشخاص تأثیرگذار درخواست کند که با پادرمیانی کردن او را در رسیدن به حق قانونی خود کمک کنند. این روش برخلاف روش‌ پیشین، می‌تواند هم روند وصول مطالبات حقوقی را سرعت بخشد و هم از ایجاد نزاع و اختلاف در روابط شخصی جلوگیری به عمل آورد.

    روش قانونی وصول مطالبات

    در مقابل روشهای اجتماعی، روشهای قانونی قرار دارد که روشهای قانونی به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم‌بندی می‌شود و تفاوت بین دعاوی حقوقی و کیفری مطرح است.

    روش کیفری

    شکایت به روش کیفری برای بسیاری از اسناد قابل انجام نیست. برای مثال سفته سندی است که شکایت از آن به شکل حقوقی انجام می‌شود. در حالیکه مطالبه چک می‌تواند به هر دو شکل حقوقی یا کیفری باشد. نهاد پیگیری شکایت کیفری دادگاه کیفری است.

    روش حقوقی

    نهاد رسیدگی به شکایت های حقوقی متفاوت است. اقامه‌ی دعوای حقوقی با تنظیم و تقدیم درخواست انجام می‌شود اما طرح دعوای کیفری مستلزم تنظیم شکوائیه است.

    روشهای قانونی معمولاً زمانی به کار می‌روند که یا روش‌های غیرحقوقی به نتیجه نرسیده باشد و یا میزان دین و نوع رابطه‌ حقوقی به نحوی باشد که امکان استفاده از روش‌‌های دیگر وجود نداشته باشد. پیگیری وصول مطالبات از روش‌های قانونی مستلزم آن است که اشخاص با ارائه‌ ادله وجود تعهد حقوقی را اثبات نمایند. اسنادی که در قسمت قبل بررسی کردیم، مهم‌ترین دلیل اثباتی در حوزه‌ی وصول مطالبات هستند.

    وکالت در وصول مطالبات

    روش‌های وصول مطالبات

    نحوه وصول مطالبات از شرکتها

    راهکارها و نحوه وصول مطالبات شرکتها یکی از مهم‌ترین اصول در کسب و کارهای نوپا است. این مهارت می‌تواند در سود و زیان شرکت تاثیرگذار باشد. مذاکره با بدهکار اولین گام در وصول مطالبات است و این امر با توجه به شناخت نوع مشتری از لحاظ حقیقی یا حقوقی بودن و با توجه به ویژگی‌های شغلی و صنفی مشتری حقوقی میتوان وصول بدهی را با موفقیت به انجام رساند. در مرحله بعد چنانچه امکان وصول مطالبات از طریق مذاکره با مشتری وجود نداشته باشد، یک وکیل باید اخطاریه‌ای تنظیم کند(اظهارنامه) تا در آن به بدهکار هشدارهای لازم را برای عدم پرداخت بدهی بدهد. مقابله قانونی آخرین اقدام شرکتها است. اگر شرکتها از هیچیک از گزینه های قبلی نتیجه‌ای نگیرند، باید دست به اقدام قضایی در قبال مشتری با تکیه بر اسناد و شواهد موجود بزنند. اما بهتر است قبل از اقدام قضایی، با یک وکیل مشورت کرد. در صورت لزوم شما میتوانید اقدام به طرح دعاوی تخصصی خود کنید تا وکلای متخصص پیگیر آن باشند و بر اساس قوانین بتوانند شکایت را به نتیجه برسانند.

    قرارداد وصول مطالبات چیست؟

    چشم پوشی از وصول مطالبات در تجارت مقدور نیست. به همین دلیل به دنبال آن اموری پدید می‌ آیند که اشخاص ثالثی با تسلط بر مناسبات موجود، حاضر به تصدی مطالبات هستند. این اشخاص ثالث به تدریج به نهادهای ارائه خدمات تخصصی تبدیل می شوند و با انعقاد قرارداد با طلبکار، در مقابل دریافت مبلغی عهده دار وصول مطالبات می‌ گردند. وقتی نهادی که مهارت و نظام سازمان یافته ای برای تحصیل مطالبات اشخاص و شرکتها دارد، در قالب قرارداد تعهد کند که در یک مدت زمان مشخص تمامی اقدامات لازم را برای وصول طلب انجام دهد، به آن قرارداد وصول مطالبات میگویند.

    نحوه وصول مطالبات بانکی چیست؟

    بانکها همواره بهترین راهکار وصول را تعامل با مشتری (در صورتی که ضوابط و مقررات قرار داد خود با بانک را رعایت کرده باشد) میدانند. زیرا بانک وکیل سپرده گزاران است و باید حافظ منافع آنها باشد. اگر مشتری به هر دلیلی به مراتب از بازپرداخت تسهیلات امتناع ورزید، از طرق قانونی پیگیری می‌شود. روشهایی که برای وصول مطالبات بانکی وجود دارد اعم از استمهال، احیاء، تقسیط، مماشات، تخفیف و در نهایت برخورد قانونی از طریق مراجع ثبتی و قضایی است. برخورد قانونی می‌تواند از طریق واخواست سفته (در صورت سفته بودن وثیقه) و از طریق اقدام حقوقی، کیفری و ثبتی مستند به چک (به عنوان اسناد تجاری) صورت گیرد. اگر وثیقه ملکی باشد وصول متفاوت می‌شود. این کار از طریق آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی در اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت برای وصول طلب که رویه طولانی هم دارد، اتفاق می‌افتد. روش‌های وصول قانونی از طریق اسناد تجاری، وثایق ملکی یا قراردادهای داخلی بانک ها در چارچوب ماده ۱۵ قانون عملیات بانکداری بدون ربا که با امضاء مشتری یا ضامن از طریق ثبت لازم اجرا هستند. بانک ها به جز این روش ها روش‌های دیگری ندارند اما باید توجه داشت که اقدامات قانونی و قضایی در صورتی مفید واقع می‌شود که قبل از پرداخت تسهیلات معرفی مال مورد توجه بانک قرار گرفته باشد، در غیر این صورت کار خاصی نمی‌توان انجام داد.
    در انتها لازم به ذکر است که وصول مطالبات مالی کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در بیشتر موارد که مبلغ مورد نظر ارزش بالایی داشته باشد، مشورت با وکیل متخصص و با تجربه بهترین راه خواهد بود. اگر طرح دعاوی وصول مطالبات در زمان مناسب انجام نشود، ضرر مالی غیر قابل جبران خواهد بود. از این رو بهترین تصمیم استفاده از مشاوره حقوقی وصول مطالبات و در صورت نیاز اعطا وکالت به وکیل دادگستری می‌باشد تا در زمان مناسب اقدامات لازم انجام گردد.

    02191014048