وکالت در دعوی خانوادگی

  • خانه
  • وکالت در دعوی خانوادگی
وکالت در دعوی خانوادگی

وکالت در امور خانواده

وکالت در امور خانواده می تواند به طور مطلق باشد مثلا:فرد برای انجام همه امور خانواده از طلاق تا ارث را برعهده یک وکیل گذاشته یا اینکه به طور جزیی وکیل را برای انجام موارد انحصار وراثت یا وکیل طلاق یا حضانت و…. با وکیل خانواده قرارداد منعقد کند.

وکالت در دعاوی خانوادگی یکی از شایعترین دعاوی موجود در کشورمان ،که به دلیل تخصصی بودن آن ،قوه قضاییه برای این دسته از دعوی محاکم اختصاصی در نظر گرفته است .که این دادگاه ها بر خلاف تصورات عموم مردم تنها به دعاوی مهریه وطلاق به دعاوی دیگری مانند اثبات نسب واسترداد جهزیه نیز رسیدگی می کند.

دعاوی خانوادگی هر نوع دعاوی که مربوط به کانون خانواده مربوط میشود .مه عنوان مثال : زن ومردی که به عقد هم در می آیند ،نسبت به همدیگر یکسری حقوق وتکالیف دارند ودر صورت عدم انجام آنها ،دعوای خانوادگی مطرح مشود .یا مثلا والدین صاحب فرزندی می شوند تنظیم روابط آنها با فرزندانشان جزء روابط خانواده محسوب میشود .

اخیرا در جهت حفاظت از بنیان خانوادگی قانونی به تصویب رسیده است که “قانون حمایت خانواده ” نام دارد .

هدف تنظیم و تصویب این قانون جلوگیری از دعاوی خانوادگی است .در ماده 4قانون حمایت از خانواده انواع دعوی خانوادگی بیان گردیده ،که براساس این ماده عبارتند از:

نامزدی وخسارت ناشی از برهم زدن
ازدواج مجدد
شروط ضمن عقد نکاح
مهریه
جهزیه
نکاح دایم ،موقت واذن درنکاح
نفقه زوجه واجرت المثل ایام زوج
تمکین و نشوز
طلاق ورجوع از طلاق ،فسخ وانفساخ نکاح،بذل مدت وانقضای آن
نسب
حضانت وملاقات طفل
رشد، حجر و رفع آن
-ولایت قهری و قیمومیت، امور مربوط به ناظر وامین اموال محجوران و وصایت درامور مربوط به آنان
نفقه اقارب
امور راجع به غایب مفقود الاثر
سرپرستی کوکان بی سرپرست
اهدای جنین
تغییر جنسیت
وکالت در دعوی خانوادگی

دادگاه صالح دعاوی خانوادگی

ماده چهارم قانون حمایت از خانواده ،بعد نام بردن دعاوی خانوادگی ،صلاحیت رسیدگی به این دعاوی را تنها به دادگاه خانواده داده است .ودر صورتی که دعاوی خانوادگی در دادگاهی غیر از دادگاه خانواده مطرح شود دادگاه باید قرار امتناع از رسیدگی صادر کند وپرونده را به دادگاه خانواده ارجاع دهد .

دادگاه های خانوادگی در سیستم کشور ایران همچون بسیاری از کشورها به طور تخصصی به اختلافات و دعاوی خانوادگی رسیدگی میکند .

در دادگاه خانوده قاعدتا باید قضات اموزش دیده رسیدگی انجام دهند فردی که شرایط امر تصدی قضا را داشته باشد .دردادگاه خانواده یک مشاور زن در معیت هرقاضی (ضرورتا باید مرد باشد )وجود دارد .دادگاه های خانواده دادگاهی حقوقی ورسیدگی دعاوی خانوادگی مطابق تشریفات آیین دادرسی مدنی است .و صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانواده از دادگاه های عمومی سلب شده وبه دادگاه خانواده سپرده شده است .

مهمترین مصادیق دعاوی خانوادگی عبارتند از :

انحلال نکاح وعقد ازدواج منظور پایان دادن عقد ازدواج است به طرق مختلف ممکن است رخ بدهد:

  • طلاق به درخواست مرد :

مطابق ماده 1133 قانون مدنی ومقررات شریعت اسلام مرد بدون نیاز به دلیل هروقت بخواهد می تواند همسر خود را طلاق بدهد که البته قبل از جریان صیغه طلاق باید به دادگاه خانواده مراجعه ،وبه وسیله دادخواست طلاق تشریفات لازم در خصوص صدور حکم واجازه طلاق انجام دهد .

  • طلاق به درخواست زوجه :

مطابق قانون ،اصولا وابتدائا زن حق طلاق ندارد اما دلایل زیادی وجود دارد که زن وزوجه هم میتواند ازدادگاه تقاضای طلاق نماید .

  • طلاق توافقی:

این نوع طلاق زن وشوهر در خصوص کلیه حقوق وتکالیف ناشی از زندگی مشترک توافق نموده وبه اتفاق یا مستقیم به دادگاه  خانواده مراجعه نموده ویا در صورت عدم امکان وعدم تمایل به مراجعه شخصی به دادگاه خانواده ،برای طلاق توافقی به دو وکیل متخصص دعوی خانواده وطلاق توافقی وکالت میدهند ،که مطابق شرایط جدید طلاق توافقی ،با تشریفات و پیچیدگی های خاصی قابل انجام است .

  • فوت هر یک از زوجین :

یکی از راه های انحلال قهری عقد نکاح است .که دارای اثرات و ویژگی هایی میشود که در قالب حقوق خانواده قابل رسیدگی:مثل مقررات راجع به ارث ومهریه وعده وسقوط اذن ازدواج فرزندان و…..

  • فسخ نکاح وازدواج :

عقد ذاتا یک قرار داد است و مانند دیگر قرارداد ها قابل فسخ ،که یکی از راههای انحلال وپایان دادن است .منظور فسخ با اراده یک نفر به دلایل قانونی یکی از زوجین حق فسخ داشته باشد  که قرارداد منحل نماید .مثل فسخ به دلیل تخلف از شرایط ضمن عقد ویا فسخ به دلیل وجود خیارات قانونی ،یا همان اختیار فسخ معامله در عقد  نکاح دقیقا مانند سایر قراردادها نیست دارای یکسری محدودیت هایی می باشد .خود عقد نکاح هم یک قرارداد کاملا آزاد نیست وتحت شرایط سخت گیرانه ای انجام می شود (اختیارات فسخ معامله در عقد نکاح عبارتند از خیارعیب ،خیار تدلیس وخیار تخلف از شرط ضمن عقد ).

  • بطلان عقد نکاح :

عقد نکاح به هر دلیلی مغایر با شریعت اسلام وقانون باشد ویا هر دو طرف می توانند از دادگاه تقاضای ابطال یا بطلان عقد نکاح را بنمایند مثل موردی که بعد از عقد زن ویا شوهر پی میبرند که از محارم هم همستند .

  • بذل مدت :

این انحلال خاص در عقد موقت ،نیاز به رسیدگی ودخالت دادگاه خانواده ندارد متقاضی با مراجعه به دفتر خانه مجری ازدواج موقت ویا حتی خود راسا صیغه آن را جاری وعقد موقت یا همان متعه و صیغه را بی اثر کند.

مشاوره رایگان وکالت در دعوی خانوادگی

فرم دریافت مشاوره رایگان

    وکالت در دعوی خانوادگی

    اطلاع شرایط جدید طلاق توافقی

    • مطالبه اجرای مهریه :

    مهمترین مصادیق ودعاوی خانوادگی از ارکان عقد نکاح در حقوق ایران واسلام .

    منظور مالی که مضمن عقد دایم وموقت مشخص میشود وبدون ناز به پرداخت آن حین عقد وهمزمان با عقد نکاح ،مرد  پرداخت  آن را متعهد شود .

    مهریه یا شیر بها متفاوت بوده ،شیر بها ریشه در عرف جامعه دارد وهیچ بناءقانونی ندارد .

    مطابق ماده 1082 قانون مدنی زن به مجرد عقد مالک مهر میشود و می تواند هر تصرفی اعم از مطالبه یا انتقال درآن نماید .

    مطالبه مهریه به دو صورت امکان دارد :

    1-مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه .

    در فرض خواهان همان زوجه به همراه دادخواست مطالبه مهریه تقاضای توقیف اموال وتامین خواسته می دهد .

    2- مراجعه به اداره ثبت وتقاضای اجرای مهریه ووصول آن از محل اموال شوهر .

    • اجازه ازدواج مجدد برای مرد :

    اصولا حق ازدواج دائم بدون اذن همسر اول یا دادگاه را ندارد ودر صورتی که به هر دلیلی با وجود همسر اول موجب الزامات قانونی مجداد ازدواج نماید در صورتی که همسر اول به وی اجازه ندهد باید به دادگاه خانواده مراجعه کند و تقاضای اذن ازدواج نماید .

    • حضانت وملاقات فرزندان مشترک :

    به موجب این حق که جنبه تکلیفی دارد حضانت ( نگهداری ومراقب از فرزند پسر ودختر تا پایان 7 سالگی با مادر وپس از آن تا بلوغ با پدر است )،زمانی که یکی از والدین عهده دار حضانت است دیگری یا با توافق یا حکم دادگاه خانواده حق ملاقات دارد .بعد از 15 سالگی تمام برای پسر و9 سال تمام برای دختربه جهت خروج از حضانت وبلوغ آن فرد خود تصمیم می گیرد به همراه چه کسی زندگی کند ،می توانند پدر یا مادر هم نباشد .

    نکته :جد پدری ونزدیکان در هیچ فرضی حق حضانت وملاقات را ندارند ،مگر خود طفل یا صاحب حق حضانت بخواهد .در صورت فوت یکی از ابوین حضانت بی قید وشرط با دیگری است .

    سلب ولغو حضانت ،که در دوره استحقاق داشتن والدین با تقدیم دادخواست والبته داشتن یک وکیل خوب برای دعاوی خانوادگی تقاضای سلب و لغو حضانت بنماید ،از جمله دلایل نداشتن وقت کافی برای تربیت و نگهداری فرزند –عدم داشتن توانایی مالی لازم برای اداره خود یا فرزند – نداشتن شغل مناسب –اشتغال به حرفه ای خارج از عرف و درنهایت زندگی در محیط و فضای نا مناسب و غیر اخلاقی ….

    • نفقه و هزینه های زندگی زوج :

    از ضروریات عقد نکاح تکلیف پرداخت هزینه های زندگی یا همان نفقه از سوی مرداست .

    درصورت عدم پرداخت ازسوی مرد –حق طلاق برای زن تحت شرایطی امکان دارد .که با مراجعه تقدیم دادخواست ومطالبه نفقه مبلغ آن را با نظر کارشناس از مرد دریافت نماید .

    نفقه :خوراک – پوشاک –هزینه های درمان –مسکن وشامل کلاس های ورزش –اعمال جراحی زیبایی ومواردی از این دست که عرف آن را غیرحضوری می داند نیست .

    نفقه با توجه به شرایط تورم وبالارفتن هزینه های زندگی وهمچنین رویه غلط وغیر منطقی سال هاست حوالی 1 میلیون تومان در ماه باقی ماند .عدم پرداخت نفقه ازسوی مرد ایجاد  حق طلاق برای زن می شود ونیز قانون گذراندن نفقه یا ترک انفاق را جرم دانسته است .

    • مطالبه نفقه اقارب ونزدیکان :

    بارزترین مصداق مطالبه نفقه از سوی فرزندان به طرفیت پدر است ،که در تعیین نفقه اقارب توانایی مالی فرد پرداخت کننده نفقه مدنظر .

    اقارب هر خویشاوندی منظور است فقط شامل فرزند نمی شود پس متصور که خواهریا برادر یا دختر عمو ،پسر عمو یا حتی عمه ،عمو، خاله از فردی تقاضا نفقه کند .

    • تهیه مسکن مستقل :

    زن و زوجه در صورتی که مدعی وجود حذف ضرر به جان یا مال یا ابروی خود از سمت شوهر باشد از دادگاه تقاضا کند شوهر را مجبور وملزم به تهیه یک مسکن جداگانه ومستقل یا به تعیین قانون گذار علی حده است .چون این امکان با نظر قاضی ومجوز قانونی زن مستحق دریافت نفقه ماهیانه هم می باشد وعمل وی نشوز محسوب نمی شود داداخواست تعیین مسکن مستقل باید در دادگاه خانواده مطرح شود پس طی مراحل واثبات آن در دادگاه با توسل به قوه قهریه دادگاه خانواده به اجرا گذاشته خواهد شد .

    • اثبات واقعه نکاح :

    زن یا مردی که مدعی عقد نکاح یا موقت باشد در صورتی که سند ازدواج برای ان صادر نشده وطرف نیز منکر وقوع عقد باشد می تواند اثبات آن را از دادگاه خانواده بخواهد .

    • دادخواست ممنوع خروجی فرزندان :

    پدر هروقت بخواهد فرزند زیر 18 سال خود را اعم از دختر یا پسر ممنوع الخروج کند به اداره گذرنامه مراجعه کرده ودر زمان کوتاهی به خواست خود دست می یابد .

    اما مادر در صورتی که نیاز باشد به هر دلیلی از خروج از کشور فرزند مشترک جلوگیری کند باید به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواست لازم را به دادگاه تقدیم کند .دادگاه پس از رسیدگی واحراز ضرورت وفوریت دستورات لازم را صادر می کند .

    رفع ممنوع الخروجی :بسیار پیش می آید که پدر یا مادر فرزند خود را از طریق اداره گذرنامه یا دادگاه خانواده ممنوع الخروج می نمایند در صورتی یک والد مقابل والد دیگر می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده وتقدیم دادخواست جلوگیری از ممنونع الخروجی ورفع ممنوع الخروجی دادخواست لازم را دراین خصوص به دادگاه تقدیم نموده وحکم مقتضی اخذ نماید .

    نکته :دعوای رفع ممنوع الخروجی فرزند در چنین فرضی بسیار پیچیده وفنی مستلزم داشتن تجربه است .اکیدا توصیه می شود بدون مشورت وهمراهی یک وکیل با تجربه دعاوی خانواده وارد این دعوا نشوید .

    • اجرالمثل ایام زوجیت :

    به موجب تبصره ماده 336 قانون مدنی زن می تواند تحت الشرایطی اجرت کارهایی که درطول زندگی مشترک ودر منزل شوهر انجام داده است را با تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده مطالبه نماید این شرایط عبارت اند از اثبات تبرعی نبودن اعمال وکارها ،اثبات کارهای انجام شده ،اثبات عدم دریافت مبلغی برای اعمال .

    برای امکان مطالبه اجرت المثل ونوع طلاق یا فوت ضرورت ندارد ودر هرحال می تواند آن را مطالبه کرد .

    دعوای مطالبه اجرت المثل خصوصیات وظرایفی دارد وبه همین دلیل ضروری است قبل از هر نوع اقدام با یک وکیل دعاوی خانوادگی مشورت کنید .

    02191014048